Czego możemy się spodziewać w Civ4?

Mendax & Heniu

1. Informacje ogólne

- Gra została stworzona w firmie Firaxis a wydana została przez Take Two. Jest napisana "od zera", pracami kierował Soren Johnson.

- W Polsce dystrubucją gry zajmuje się firma Cenega, gra ukazała się 25 listopada 2005 na płycie DVD w angielskiej wersji językowej (ale z polską instrukcją). Obecnie na półkach sklepowych dostępna jest polska wersja gry w cenie 99 zł.

- Gra jest zaprojektowana tak aby można było do niej zasiąść od razu, bez wielogodzinnej lektury podręcznika i będzie przebiegać nieco szybciej niż dotychczas. Gra jest bardziej nastawiona na podejmowanie decyzji a mniej na powtarzaniu utartych schematów.

- Gra zdobyła bardzo entuzjastyczne oceny serwisów internetowych na całym świecie - średnia ocen przyznanych grze oscyluje aż w granicach 92%! Podobnie jest w Polsce - CD-Action ocenił grę na 9+/10, a serwis gry.wp.pl na 9.6/10!

- Oficjalne minimalne wymagania sprzętowe to: procesor klasy Pentium 4 1,2 GHz, 256MB RAM [jeżeli używamy Windows 2000] lub 512 MB [jeśli używamy Windows XP], i karta graficzna z 32MB pamięci i technologią transform & lighting [np. GeForce 2].

- Zalecane wymagania sprzętowe to procesor klasy Pentium4 1,8 GHz, 512 MB RAM oraz wydajna karta graficzna (np. Radeon 9800).

- Ukazał się patch 1.61. Najłatwiej jest go pobrać za pomocą gry - wystarczy wybrać opcję "Anvanced" w menu głównym a następnie "check for updates". Łatka ściągnie i zainstaluje się automatycznie. Można też ściągnąć ją stąd

- Trwają prace nad dodatkiem do gry - będzie on nosił tytuł Warlords i wprowadzi do gry m.in.: 6 nowych scenariuszy (Zjednoczenie Chin, Wojna Peloponeska, Podboje Aleksandra Wielkiego, Ekspansja Rzymu, Wiek Wikingów oraz Najazd Mongołów), 6 nowych cywilizacji, 3 nowe cechy przywódców (charyzma, protekcja oraz imperializm), 3 nowe cuda świata (w tym Wielki Mur), unikalne budynki dla każdej nacji, nowe jednoski i surowce, możliwość wasalizacji słabszych nacji, a także nową kategorię Wielkich Ludzi - tytułowych Warlords. Premiera rozszerzenia zaplanowana jest na 6 lipca 2006 r..

- Oficjalna strona gry

2. Oprawa graficzno-dźwiękowa

- Civ4 wykorzystuje silnik graficzny Gamebryo 3D firmy NDL - ten sam, który napędza "Sid Meier's Pirates!" Oczywiście wersję z 2004 roku, nie poprzednią. :)

- Wizerunki przywódców mają różną mimikę, np. przywódca Chin, Qin Shi Huang, będzie wyrażał swe odczucia, jedynie nieznacznymi ruchami brwi, podczas gdy np. Juliusz Cezar, będzie bardzo ekspresywny...

- Płynne poziomy przybliżeń - od całej planety, do pojedynczego miasta.

- Muzyka do gry składa się z utworów rożnych twórców - od kompozytorów takich jak Bach czy Bethoven do współczesnych muzyków. Utworów w grze jest bardzo dużo i są one bardzo różnorodne.

3. Interfejs

- Bardziej intuicyjny interface, podobny do tych, jakie spotyka się w grach typu RTS (lewy klawisz myszy do wybierania jednostek, prawy do przemieszczania, rolka do przybliżania i oddalania widoku itp.)

- Większość naszego zarządzania ma miejsce na mapie głównej, aczkolwiek ekran miasta nadal jest dostępny. Istnieje jednak możliwość przejrzenia najważniejszych informacji i zmiany produkcji bez przenoszenia się do widoku miasta, jedynie za pomoca okienka typu pop-up które wyskoczy po najechaniu kursorem na interesujące nas miasto. Takie okienka będą też wyskakiwać przy podejmowaniu decyzji o ataku na obcą jednostkę - wyświetlane będą zarówno wszystkie bonusy i straty, jakie wpływać będą na wynik starcia, jak i zmodyfikowane wartości sił obu jednostek.

- Niewielkie okienka i informacje podpowiadają początkującemu użytkownikowi, jak rozbudowywać miasta, ulepszać tereny wokół niego, etc.. W oknie budowy znajdują się też najważniejsze informacje jakie korzyści dają poszczególne budynki itp..

- Możliwość ustawienia, w zależności od upodobań, jakie informacje maja być wyświetlane na ekranie, np. informacje o miastach, jakie opcje - wszystko można personalizować.

- Dodatkowe opcje automatyzacji robotników, np. budowa traktu handlowego, ulepszanie określonego miasta, etc.

- Udoskonaleni są również gubernatorzy zarządzający miastami. Rządzą bardziej efektywnie, a ich kontrola jest dużo wygodniejsza i szybsza.

4. Cywilizacje i przywódcy

- W grze mamy 19 cywilizacji (Egipcjanie, Grecy, Persowie, Rzymianie, Amerykanie, Arabowie, Anglicy, Mali, Aztekowie, Chińczycy, Francuzi, Niemcy, Inkowie, Hindusi, Japończycy, Mongołowie, Rosjanie i Hiszpanie), niektóre posiadają 2 przywódców do wyboru [łącznie 28]. Przywódcy posiadają własne cechy i zdolności. Każdy z nich posiada dwie specyficzne cechy wybrane z: filozofia, duchowość, kreatywność, organizacja, ekspansja, przedsiębiorczość, handlowość i agresywność (np. Ludwik XIV jest kreatywny i zorganizowany a Napoleon ekspansywny i agresywny). Cechy te będą wpływały na nasz kraj, np. kreatywność przyspieszy przyrost punktow kultury oraz produkcję teatru i koloseum.

- Liderzy będą posiadać indywidualne cechy osobowościowe, np. Gandhi jest łaskawy dla słabszych nacji, a Dżyngis Chan nie będzie prowadził z nikim dyplomacji.

5. Zasady rozgrywki

- 5 możliwości zwycięstwa: kulturowe, dyplomatyczne, wysłanie statku kosmicznego, podbój, dominacja oraz wygrana historiograficzna (punktowa).

- Grę można rozgrywać w trzech trybach: szybkim, średnim i epickim; można też ustawić erę, w której rozpoczynamy rozgrywkę.

- Liczba tur zostałą zredukowana z 550 tur (vide Civ3) do około 400.

- Barbarzyńcy posiadają własne miasta, ale nie będą mieć typowych cywilizacji.

- Posiadanie dużej ilości miast będzie mniej istotne a szybka ekspansja bardziej kosztowna.

- Korupcja nie będzie szkodzić produkcji w naszych miastach, zamiast tego miasta bardziej oddalone od stolicy będą droższe w utrzymaniu.

- Nie ma już więcej pojawiających się na mapie zanieczyszczeń, zostały one zastąpione wskaźnikiem zdrowia, który będzie maleć w miarę rozrastania się miasta. Efekt ten można zmniejszyć poprzez kontrolę surowców żywnościowych, zapewniając miastu dopływ świeżej wody, budując specyficzne budowle [np. akwedukty] itp.. Brak zdrowia będzie objawiać sie stratami żywności w naszym mieście, a w konsekwencji jego wolniejszym rozwojem.

- Nie ma już rozruchów miejskich (civil disorder). Zamiast tego mieszkańcy, którzy są niezadowoleni zwyczajnie nie pracją, ale nie paraliżują całej produkcji wytwarzanej przez miasto.

- Gra bardziej sprawiedliwie (choć nie zawsze) rozdziela surowce na mapie, przez co nie będzie już sytuacji, kiedy jedno państwo miało ich mnóstwo, a inne wegetowały bez żelaza...

- Nie ma już tzw. "zmiany produkcji". Kiedy inna cywilizacja wybuduje cud przed nami nie będziemy mogli zmienić produkcji na inne przedsięwzięcie i stracimy wszystkie tarcze. Wzamian dostaniemy jednak rekompensatę pieniężną. Jeżeli będziemy pracować nad czymś, a w miedzyczasie zmienimy produkcję, to po jej zakończeniu będziemy mogli zwyczajnie kontynuowac poprzednio niedokonczony projekt.

- Nie ma też automatycznego "nawracania" się miast na twoja kulturę. Miasto rywala o mniejszej kulturze niż nasza, będzie coraz bardziej nieszczęśliwe, a koszty jego utrzymania będą wzrastały, co spowoduje, ze utrzymywanie takiego miasta przestanie się opłacać, wieec będzie można je oddać rywalowi. Kultura będzie też pomocna przy walce. Budynki nie będą same jej generować, będą tylko jej modyfikatorami.

- Scenariusze, w których będziemy mieli określone zadanie do spełnienia.

6. Technologie, budynki, cuda, surowce, ulepszenia terenu, ustroje i religie, wielcy ludzie

- 85 technologii. Drzewo technologii zostało zmienione tak, by umożliwiać różne ścieżki odkryć do tych samych technologii, więc nie trzeba podążać tą jedną - właściwą.

- 102 rodzaje budynków, wliczając "wielkie" [dostepne tylko dla jednej nacji, ktora wybuduje je pierwsze] i "małe" cuda [każda cywilizacja będzie mogła wybudować tylko jeden taki cud] - powróciły m.in. Wieża Eiffla i Statua Wolności, doszły dodatkowo m.in. Chicken Itza i Stonehenge.

- Religie samoczynnie rozszerzające swoje wpływy. Możliwe jest nawracanie niewiernych miast na własną religię za pomocą misjonarzy. Bedzie 7 takich religii, nie będą różniły się od siebie, a jedynie "konkurowały" ze sobą.

- 5 różnych kategorii Wielkich Ludzi (artyści, magnaci przemysłowi, prorocy, inżynierowie, naukowcy), których pojawianie się jest zapewne zależne od wyników miasta w danej kategorii.

- 20 ulepszeń terenu m.in. tartaki, kamieniołomy, fabryki, platformy wiertnicze etc..

- 31 rodzajów surowców.

- Nie ma już znanych z rzeczywistości ustrojów politycznych, w zamian każdy będzie może stworzyć od podstaw swój własny ustrój wybierając z dużego zasobu cech ustrojów politycznych. Mamy możliwość kształtowania naszego państwa na pięć różnych sposobów w pięciu możliwych kategoriach - ustroju, prawa, systemu pracy, gospodarki i religii. Ustawienia te będą wpływały m.in.
2