Człowiek vs Człowiek

Gislan


Wstęp
Od czasu zaimplementowania SI w Freeciv można grać w trybie single player czyli przeciwko przeciwnikowi sterowanemy przez komputer. Jest to tryb dobry dla początkujących, pragnących lepiej poznać grę oraz dla osób nie posiadających dostępu do internetu. Prawdziwą przyjemność sprawia jednak gra w trybie multi player, czyli z wieloma graczami sterowanymi przez ludzi, a nie SI. Strategia, którą należy stosować w takiej grze jest zupełnie inna od tej stosowanej w trybie single player. W tym dokumencie opisałem kilka ciekawych zagrywek ułatwiających pokonanie człowieka, ale nie SI. Zagrywki te można stosować tylko w trybie multi player, gdyż w przypadku wojny z SI nie przydadzą się one do niczego. Napisałem ten dokument z myślą o graczach, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z Freeciv lub grali już w trybie single player i chcą się teraz zmierzyć z inteligentnymi przeciwnikami, a nie mają żadnego doświadczenia w prowadzeniu wojny przeciwko człowiekowi.


Porady
1. Jednostki
Grając w trybie multi player nie używamy wszystkich typów jednostek. Bitwy zazwyczaj wygrywamy odpowiednią ilością fregat lub parowców, a jednostek lądowych używamy tylko do obrony (tutaj najlepsza jest falanga, ale czasem starczą wojownicy) lub zdobywania 'oczyszczonych' już z obrońców miast (tutaj używa się tylko konnicy, gdyż ma ona 2 punkty ruchu, a jest tania). Gorzej jest jeśli atakowane przez nas miasto nie ma dojścia do wody. Wtedy należy użyć katapult chronionych przez falangi, a najlepiej takie miasto kupić dyplomatą. Tak więc jednostki, których należy używać to: fregata, parowiec, wojownicy, falanga, konnica, dyplomata i katapulta. Inne jednostki są używane sporadycznie i tylko w specjalnych sytuacjach. Oczywiście jest to tylko moje zdanie i wielu graczy może się z tym nie zgodzić.


2. Położenie własnej stolicy
Kiedy wyruszasz na wojnę musisz najpierw przygotować się do obrony swojej wyspy. W tym celu najlepiej jest przenieść stolicę (poprzez budowanie pałacu) do miasta które nie ma dojścia do wody i dzięki temu jest odporne na ataki fregat i parowców. Następnie należy oczywiście zbudować mury miasta i kilka falang do obrony. Dzięki temu uchronisz się przed zagrywką przedstawioną w punkcie 3.


3. Zdobycie stolicy przeciwnika
Kiedy zdobędziesz stolicę przeciwnika istnieje bardzo duża szansa na to, że jego państwo w wyniku buntu i rewolucji podzieli się na 2 niezależne państwa - jedno którym będzie sterował gracz, a drugie kontrolowane przez SI. W wyniku takiego podziału nie będziesz miał jednego, lecz dwóch przeciwników, ale za to znacznie słabszych, gdyż będą musieli podzielić się miastami oraz jednostkami . W dodatku jedno z tych państw będzie łatwe do pokonania, gdyż nie będzie nim kierował człowiek. Jeśli więc chcesz szybko i bez wysiłku pokonać swego przeciwnika zajmij jego stolicę. Jest to najprostsza i najbardzej efektywna metoda podboju innych państw.


4. Oblężenie
Jeśli jakieś wrogie miasto nie posiada dostępu do wody, a ma zbudowane city walls oraz posiada dużo obrońców zdobycie go może byc poważnym problemem. Jeśli katapulty chronione falangami nie są w stanie poradzić sobie z miastem należy przystąpić do oblężenia. Oblężenie polega na otoczeniu miasta jednostkami w ten sposób, aby na każdym polu produkującym tarczki, które może wykorzystywać miasto stacjonowała conajmniej jedna jednostka. W ten sposób wrogie miasto nie będzie mogło utrzymać jednostek do obrony, które zostaną rozproszone, dzięki czemu miasto stanie się łatwym łupem. Ta metoda zdobywania miast jest szczególnie przydatna wtedy, gdy przeciwnik zastosował się do porady numer 2 i zdobywanym miastem jest właśnie stolica.


5. Kupowanie jednego miasta na wrogiej wyspie
Bardzo dobrym pomysłem jest kupienie jednego miasta na wyspie przeciwnika na jakiś czas przed atakiem. Przeciwnik zanim zaatakuje twoją wyspę będzie chciał odzyskać to stanowiące dla niego zagrożenie miasto, a ławiej obronić jedno miasto niż całą wyspę. W ten sposób zyskujesz świetną bazę wypadową i pewność, że przeciwnik nie zaatakuje cię wszystkimi siłami z zaskoczenia, gdyż wtedy jego wyspa byłaby łatwym łupem dla wojsk stacjonujących w kupionym mieście.


6. Ochrona własnych miast przed dyplomatami
Aby przynajmniej częściowo uchronić się przed atakami wrogich dyplomatów należy w każdym swoim mieście trzymać dyplomatę. Znacznie zwiększa on szanse na niepowodzenie działań wrogiego dyplomaty. Poza tym jednostki broniące miasta nie powinny być ufortyfikowane, lecz powinny czuwać (klawisz "s"). Wtedy, jeśli w pobliżu pojawi się wrogi dyplomata automatycznie 'obudzą się', a my w będziemy w stanie zabić dyplomatę zanim zdąży kupić czy zasabotować miasto. Należy także zauważyć, że jednostki przebywające w mieście dostają premię 50% do obrony za ufortyfikowanie bez względu na to, czy są naprawde ufortyfikowane czy nie.


7. Atak z zaskoczenia
Jeśli przeciwnik nie spodziewa się ataku z twojej strony, najlepiej jest ujawnić się w tej samej rundzie, w której zdobywa się mu pierwsze miasta. W tym celu należy przygotowac odpowiednią liczbę fregat lub parowców oraz karawelę z konnicą na pokładzie. Należy także dobrze wybrać miasto. Na przykład gdyby zaatakować miasto Warszawa z rysunku 1, w pierwszej rundzie konnica wysiadłaby na górach, a dopiero w drugiej mogłaby zdobyć miast. Byłaby więc narażona na atak z głębi lądu. Inaczej ma się sytuacja w przypadku miasta Toruń. Konnica może wysiąść na sąsiadujących z Toruniem trawach i w tej samej rundzie przejąć 'oczyszczone' przez fregaty miasto. Ważne jest też ustawienie fregat i karawel przed atakiem. Na rysunku 1 gracz zagrał dobrze - ustawił swoje jednostki 3 pola od miasta, dzięki czemu przeciwnik nie widzi ich, a on wyda tylko 2 punkty ruchu na dopłynięcie do miasta i będzie mógł zaatakować dwa razy każdą fregatą. Dzięki takiemu rozstawieniu można zdobyć miasto w jedną rundę całkowicie zaskakując tym przeciwnika.


8. Straszenie przeciwnika
Jeśli obawiasz się ataku ze strony któregoś z graczy najlepiej postrasz go. Niech myśli, że dysponujesz wielką armią. Oddeleguj do straszenia go jedną fregatę albo, jeśli masz, parowiec. Pływaj nim obok jego miast tak, żeby na pewno to widział. Kiedy wypłyniesz poza obszar który widzi wróć do miejsca, w którym pierwszy raz mu się pokozałeś inną drogą, tak, aby cię nie widział. Powtarzaj to bez końca modyfikując czasem trasę. Dzięki temu przeciwnik będzie myślał, że posiadasz wielką flotę, a w rzeczywistości będzie widział wciąż tę samą jednostkę. Zacznie się ciebie bać, a jeśli się ciebie boi, to nie odważy się zaatakować.


9. Wyskakujące okienka
Często zdarza się, że ktoś nas atakuje, zaraz ma zdobyć miasto, a my, mimo iż moglibyśmy obronić miasto nie robimy tego, gdyż jesteśmy w tym czasie zajęci zamykaniem okienka komunikatów czy rozwoju nauki które wyskoczyło nam w decydującym momencie. Aby uniknąć takich sytuacji należy trzymać wszystkie okienka zminimalizowane i co rundę przywracać je ręcznie w momencie, w którym nic się nie dzieje. Jeśli okienka są zminimalizowane, to ich zawartość się zmienia, a mimo to nie przeszkadzają one w grze.

10. Używanie funkcji Go to
Ponieważ w trybie multi player gracze ruszają się jednocześnie, ważne jest szybkie wykonywanie ruchów. Jeśli wystarczająco szybko ruszymy dyplomatę, to zdążymy kupić miasto. Jeśli musimy przepłynąć fregatą obok miasta przeciwnika i zrobimy to wystarczająco szybko to on może nawet tego nie zauważyć. Nie zawsze jednak będziemy wystarczająco szybcy. Na szczęście z pomocą przychodzi nam funkcja go to (klawisz 'g'), dzięki której nasze jednostki ruszą się tak szybko, jak to tylko możliwe. W trybie single player funkcji go to używamy tylko w przypadku dłuższych ruchów obejmujących przynajmniej kilka tur. W trybie multi player używam tej opcji prawie zawsze, gdy chcę przejść więcej niż jedno pole. Funkcja ta przydaje się najbardziej podczas prowadzenia wojny, kiedy liczy się każda sekunda.